Úvod

Proč nezkusit grafický design?

Líbí se Vám reklamní obrázky? Vůbec se za to nestyďte a klidně si jimi vyzdobte interiér Vaší pracovny nebo ložnice. Slušet by mohly i některým obývacím pokojům. Ovšem pouze předpokladu, že dodržíte jistá pravidla!


Vás vkus je O. K.!
Dámy a pánové, skutečnost, že máte rádi obrázky z reklamy, není v žádném případě důkazem Vašeho nevkusu! Vždyť většina návrhů pochází od skutečných mistrů ve svém oboru. Někteří se však stali mistry dávno poté, co navrhli logo, které obletělo celý svět. Vezměme si třeba slavnou fajku zdobící výrobky firmy Nike, která byla pro společnost navržena na samém počátku 70. let minulého století. Studentka grafického designu Carolyn Davidsonová za tento návrh tenkrát dostala odměnu ve výši 35 dolarů. Jakou cenu má asi dnes? To z pohledu, kterým se dnes zahledíme, není vůbec podstatné. Podstatné je rozlišení, zda se nám fajka líbí, či ne. 

Kdy a kde se vůbec vzal?
Zajímá Vás, jak vlastně vznikl grafický design? Grafický design označuje profesi, která vznikla v 50. letech 20. století ve Spojených Státech. Když si v té době nějaká firma přála vytvořit vlastní image, zpravidla se obrátila na místní tiskaře, nebo na reklamní agenty. Americké společnosti si v té době velmi dobře uvědomovaly, že pokud chtějí uspět na trhu, musí své zákazníky oslovit atraktivním zevnějškem. K tomu využívaly dovedností především evropských designérů. Ti navrhli loga, která pak zdobila časopisy, které známe dodnes. Harper´s Bazaar, Esquire a celá řada dalších se chlubila líbivými obálkami a spoustou krásných obrázků uvnitř. 

Také rozšíření samoobslužného prodeje, kdy si zákazník sám vybírá zboží podle obalu, velkou měrou přispělo k rozkvětu grafického designu. Ale neobracejme naši pozornost pouze ke Spojeným Státům. Švýcarský grafický styl charakteristický jednoduchými fotografiemi nebo obrázky, bezpatkovým písmem a kompozicí bez zbytečné dekorace se stal symbolem čistého grafického designu, který má své příznivce dodnes. 

Reklama doma? Proč ne. 
Tak to bylo několik zajímavostí z novověké historie. Nyní zaměříme naši pozornost směrem k dekorování interiérů. Ti, kdo rádi vzpomínají na chuť něčeho, co se dnes už dávno nevyrábí, nebo za ta léta změnilo svůj obal, často zatouží po tom, začlenit tuto vzpomínku do vlastního interiéru pojatého ve stylu retro. Jako dobrý příklad nám poslouží třeba reklama na nejtmavší a zároveň neslavnější limonádu všech dob, na Coca-colu, která se může kromě svého jedinečného loga pyšnit spoustou obrázků, za které se nemusí stydět žádná místnost laděná do stylu retro. Jen si představte, že máte v tomto moderně zpátečnickém stylu zařízenou třeba kuchyni. Plně funkční lednice, která vyhlíží, že je mnohem starší než Vy, se stane ještě stylovější, když ji vyzdobíte reklamním plíškem s obrázkem lidí, kteří si vychutnávají sklenku této limonády. Nebo je libo vyzdobit si ložnici obálkou prvního čísla Vašeho oblíbeného časopisu? A co třeba úvodní číslo komiksu? Proč ne. 

Obraz z plakátu
Minimalistickým interiérům by zase mohla slušet elegantní černobílá fotografie. Fádnost stěn pomůže narušit zajímavý plakát. Co třeba legendární Marilyn Monroe? Nebo jak by koutku Vašeho obývacího pokoje se zábavní elektronikou – včetně moderního rádia, které se však úspěšně tváří jako starý veterán - slušel plakát s legendární hudební skupinou nebo zpěvákem? Ale nemusíte se omezovat pouze na retro. Také práce soudobých grafických designérů si zaslouží svou pozornost. Že by pouhý plakát ve Vašem interiéru působil poněkud lacině? Nechte si vyrobit obraz z plakátu. Ke svému oblíbenému obrázku, který může, ale ani nemusí, být mistrným dílem grafického designu, si vyberete rámeček v libovolném provedení. Můžete si zvolit barvu, stejně jako použitý materiál, který jej zasadí do prostředí Vašeho domova tak, aby mu slušel. Takže proč nezkusit grafický design? 

Foto: Samphoto

Navštivte také ...
Fotogalerie
Doporučujeme
Nejčtenější
Diskuze